Forældresamarbejdet

Målet med forældresamarbejdet er, at give børnene så tryg en hverdag i vuggestuen som muligt. Hvis forældrene føler sig trygge og viser tillid til de voksne, som passer deres børn hele dagen, tror vi også, at det smitter af på børnene. Derfor er det vigtigt for os at skabe gode og trygge rammer i institutionen, som får forældre og børn til at føle sig godt tilpas.

En god daglig dialog mellem forældre og personale er utrolig vigtig. Jo mere personalet får at vide om børnene, jo bedre kan personalet forstå børnene og give dem den rette omsorg. Dette gælder informationer om såvel små som store (alvorlige) ting. F.eks. er det vigtigt forældrene fortæller, om det har været en dum morgen, barnet er kommet sent i seng. mv. Ligeledes er det vigtigt at informere om dødsfald i den nærmeste familie eller andet, der kan have indflydelse på barnets trivsel. Således kan personalet bedre forstå, støtte og takle eventuelle reaktioner i løbet af dagen/ugen/tiden fremover, der kan komme fra barnet.

Det er også vigtigt for forældrene, at få at vide, hvordan deres barn har haft det i løbet af dagen. Derfor giver vi os altid tid til at fortælle om eventuelle episoder – både de sjove, gode og dårlige oplevelser – så forældrene får en fornemmelse af, hvordan deres barn fungere og trives i vuggestuen for tiden – med sig selv, med kammeraterne og med de voksne.

Hvordan vi informere om det daglige arbejde.

En vigtig kilde til information er selvfølgelig den daglige snak, som vi har med forældrene i forbindelse med, at barnet bliver afleveret og hentet i vuggestuen. Herudover skriver vi en to til tre gange om ugen på Aula om hvad vi er optaget af i dagligdagen sammen med jeres børn. På den store opslagstavle ved kontoret er vores årshjul. Her kan I følge med i hvilke overordnet forløb vi har planlagt hen over året. Det forløb vi har gang i uddyber vi på tavlen og via opslag på Aula.

To gange om året kan I på Aula læse et nyhedsbrev, hvori vi informere om de kommende måneders planlægning af aktiviteter – grupperne, store ture, fester mv. Vi giver også andre vigtige oplysninger såsom personale ændringer og lignende.

Endelig informeres I om forældrebestyrelsens arbejde via referaterne fra møderne, i vil kunne læse på Aula.