Velkommen til Spiren vuggestue

I bydes velkommen til Spiren vuggestue. Vi vil gøre vores til at vi kan få et godt samarbejde og til at I kan få nogle gode år her i Spiren.

Vuggestuen blev indviet den 1. november 1992 efter en større ombygning, da den har været et fritidshjem før.

Vi har kapacitet til 51 børn fordelt på 4 stuer. Børnene er aldersintegreret med 12-13 børn på hver stue. Om morgenen til kl. ca. 9 leger børnene rundt i huset, så børnene også får mulighed for at søge kontakt og venskaber på tværs af stuerne. Ligesom der de fleste dage henover året vil være mulighed for at komme på legepladsen fra kl.8.00 til 9.00 om morgenen. Dette er dog ikke muligt fra dec. til midt februar da vi ikke har lys på legepladsen og dermed ikke kan se børnene.

Vi har 410 personaletimer om ugen, der er fordelt mellem de fire stuers personale. Der er ansat 7 pædagoger og 7 pædagogmedhjælper, en husassistent og et par vikar.  Vi er også en uddannelsesinstitution der modtager pædagog studerende fra UCSJ og PAU studerende.

Livet i vuggestuen betragter vi som aktivt og dynamisk, der sker hele tiden nye ting og vi bliver klogere. Om man er pædagog eller pædagogmedhjælper kan være svært for forældrene at se, vi deler vores arbejde mellem os. Alle har mulighed for at komme med ideer og synspunkter, når vi tilrettelægger vores dagligdag samt løbende justere vores mål, midler og metoder. Vi fornemmer, at vuggestuen er et rart og trygt sted at være både for os personale, børn og forældre.

Vi har et åbent og tillidsfuldt forældresamarbejde, hvor vi kan komme til hinanden med store og små problemer. En dialog mellem personale og forældre om hverdagen i institutionen og der hjemme, giver vi os altid tid til. Det giver personalet en god indsigt og forståelse af barnet, og dermed kan personalet bedre give barnet den rette omsorg.

Vi elsker at komme ud i det fri i vuggestuen, at bruge vores store legeplads er altid et hit og benyttes flittigt. Men også at komme udenfor institutionens rammer er vi glade for. Når alle børnene på stuen skal med, tager vi klapvognene og går derudaf. Vi har også indkøbt to Christiania cykler. Børnene må komme med ud at cykle, når de er 1 1/2 år og forældrene har givet tilladelse.

Vi er en institution der går op i at give børnene den bedste start på livet. Dette betyder også at vi har en holdning til hvad børnene får at spise. Vores husassistent benytter bl.a. økologiske varer i det omfang økonomien tillader det og årstidens grønsager. Når børnene har en anledning til at dele ud så modtager vi rigtig gerne frugtkreationer/spyd og boller. Slik, kage og is er ikke noget vi mener hører til i en vuggestue. I kan læse mere om vores kostpolitik under fanen information.

I årets løb har vi forskellige arrangementer og traditioner. Vi fejrer fastelavn med udklædning (frivilligt) og tøndeslagning. Vi afholder en årlig sommerfest, som foregår udenfor, med fælles spisning og små lege for børn og forældre. Hvert barn tilbydes en gang enten forår eller efterår at være tre dage i Trylleskoven, hvor de bliver afleveret kl. 8 og hentet kl. 16 i skoven. Vi holder Halloween, med ”uhygge” – fælles dans og hygge!. Så er der jo december hvor vi juuuuuler. Hver stue har en dag hvor de jule hygger for de tre andre stuer. Vi har vores juletræsfest, med fællesspisning og dans om juletræet sammen med forældrene.